Snow

Thursday 21 July 2016

** Terima kasih, Allah :')

Assalam, Hi. Lama tak membebel.
Meh baca cerita khamis aku ni :)
Semoga dapat pengajaran okay?

Hari ini, aku keluar rumah macam biasa. Tak awal tak lewat. Aku memang so-so je bajet timing sampai office hahaha jangan tiru aksi ini okay?

Then, traffic light area rumah aku tu panjang nau barisnye. Aku dah cuak, tapi takpe lh okay lagi sbb masa masih dlm paras selamat. Then another traffic light yg selalu jammed tu pon Alhamdulillah smooth jgk even slow.
Tapi masa makin lama makin paras merah. 

Risau dh ni, Aku pon tembak doa laju laju, "Ya Allah tlg lh. Week ni aku banyak cuti, banyak lewat dh. Nak bg alasan apa lagi ni." Sungguh-sungguh aku doa, "Ya Allah tlg lh tlg lh tlg lh." Doa, kene sungguh sungguh kan, so sungguh betul aku taknak lewat dh. Sobs. Jln nak p office lps segala traffic light tu mmg akan naik flyover then dua tiga traffic light yg tak
jammed. So, InshaAllah sempat lh ni tak lewat sampai office. Will be on time. itu harapan dan doa aku lh sobs

So, its all start when jln nak ke flyover tu tutup !
 Tutup dua dua lane. 
Takde kaseh syg satu pon utk bukak satu lane ke sobs

Lagi lh, aku ni newbie sgt jln JB ni. 
Tak habes khatam lagi. nak ke office ni satu dua jalan je yg aku tau
fuhhh. 

masa thumbprint dh maken merah ni. nak masuk kritikal time dh, 

tapi,
paham paham lh
klo kau lalu highway bukan sesenang nak uturn ke reverse. so nak taknak kau kene ikut je jalan tu straight. fyi, aku taktau pon go straight tu pergi mane. Serius cuak kot, ye lh, dh lh dh nak lambat. pastu slh jln lg, jln pulak taktau tuju mane. aku nak maps lagi drive sensorang dgn jammed nak pandang phone nak taip lagi, Allah. 
serius apa aku nak buat ni.

k jap, keep calm. 
aku pon ap lg. call akk HR aku ckp aku lmbt. jalan tutup pastu kne crik alternatif way. Alhamdulillah dorg ni tau lh aku ni tak khatam jalan JB balik balik 
pusing tang tu jugak so akk tu kate "takpe. pergi crik jln. sbr lh mcm mcm dugaan."

fuhh aku ape lagi,
terus lh maps sbb takut lajak masuk highway kang smpi mne mne kang.

hmm, nak jadi cerita lagi
minyak kereta aku tinggal dua bar kot, tetibe plak tgh ats jln dh klua warning minyak kne isi yg blink blink, Allah. 
kne carik stesen minyak pulak. dh lh taktau jln tuju mane ni.

Aku bkk maps tu tapi mcm tak gerak. bese lh gps lost lh dgn mobile data yg tak bape laju, so aku nekad terus je lh. tapi bile aku ushar maps yg mcm chipsmore, dy kate dh dekat dengan office.
hmm, so aku pon terus je lh. then slow slow aku mcm perasan something.

okay, jln ni mcm familiar fuhh alhamdulillah, 
then aku cek maps okay betul jln ni. bole bwk p office. so, aku ushar maps and memori aku psl jln tu tambah lagi jammed smua,

akhirnya Alhamdulillah slmt smpi office.
selamat. Alhamdulillah.
 dengan minyak yg td blink blink ttbe tak. 
Allahu Akbar. 

Feeling mse ni kan tak tergambar. Syukur Allah tolong, syukur Allah syg aku.
Allah bg penyelesaian aku dtg lmbt tu siap pakej dpt belajar alternatif way pegi keje. 
syg kan Allah kat aku, kau kita semua?

tapi kita ni manusia yang kdg kdg kufur nikmat Allah. astaghfirullahalazim.

Ni satu scene yg Allah jwb doa aku dengan indah, dgn cara Dia. ada je byk lagi insiden yg Allah tlg. Allah mmg tlg. Mintak dgn dy sungguh sunguh, yakin. walau nampak mustahil pada kita, tapi kita mintak pada yang Maha Berkuasa, yang control segala dalam bumi ni. Biarlah, nampak mustahil pada kita, tapi bila Allah kata "Jadilah, maka Jadilah ia." 
Allah, Allah, Allah

Blom kira doa aku yg dulu dulu, Allah dh jwb. Doa yg aku mintak terus dpt dan lagi dasat yg aku tak mintak pon Allah bgi sbb Allah lagi tahu aku perlu.
Main point kat sini,
Kau nak apapon, kau doa. Allah akan bagi. Tak kisah lh, Lambat atau cepat, seiring apa yang kita rancang atau ikut perancangan Allah yg lebih baik, Allah kan Maha Mengetahui.
Doa, doa dan doa.
haa, tapi usaha dan ikhtiar pon kene ada, jangan lupa.
Dah doa, usaha pastu tawakal dengan sabar dan redha utk tggu result dari apa yg kita doa dekat Allah, okay?

Terima kasih Ya Allah.
Byk, byk sgt nikmat Allah pada kita.
Moga kita sentiasa bersyukur pada Allah. Selalu. Tiap saat. 
InshaAllah aamiin

Sekian cerita pagi aku. 

n/s : Moga Allah permudahkan sgl urusan. Allah tahu timing yg tepat untuk kita. Yakin ! :') Days count?



salam kasih, salam sayang. 
salam ukhuwah. 
wassalam.

 

No comments:

Post a Comment

THANK YOU FOR DROPPING BY :)